Utrata wartości to jeden z największych, a często pomijanych kosztów posiadania samochodu. Nawet jeśli auto mało pali, jest tanie w serwisie i wygląda świetnie, to po kilku latach może stracić połowę swojej ceny – a czasem jeszcze więcej. Dlatego coraz więcej kierowców patrzy na rynek nie tylko oczami kierowcy, ale także... inwestora.
W dzisiejszym wpisie przedstawiam TOP 10 samochodów, które najmniej tracą na wartości, biorąc pod uwagę realne ceny rynkowe, statystyki sprzedaży modeli kilkuletnich oraz trendy z ostatnich lat. Jeśli szukasz auta, które trzyma cenę jak złoto – tu znajdziesz najpewniejsze typy.
Toyota od lat słynie z niezawodności, ale to Yaris jest absolutnym rekordzistą. Auto traci zaledwie 20–25% wartości w ciągu 3 lat, co jest wynikiem, którego większość konkurentów może tylko pozazdrościć. Yaris jest tani w utrzymaniu, ekonomiczny i ma świetny wizerunek na rynku wtórnym. Model hybrydowy jest szczególnie pożądany.
Druga Toyota w zestawieniu nie jest przypadkiem. Corolla w wersji hybrydowej wręcz króluje w ogłoszeniach – ceny nawet kilkuletnich modeli są zaskakująco wysokie. Trzyletnia Corolla traci średnio 23–28%, a popyt jest ogromny zarówno na hatchbacka, jak i sedana.
Jimny to jeden z najbardziej nietypowych samochodów w zestawieniu. Niski popyt na nowe wersje i ograniczona dostępność sprawiają, że używane modele... prawie nie tanieją. Spadek wartości często wynosi 15–20%, a bywa, że egzemplarze trzyletnie osiągają ceny niemal jak nowe.
Honda od dekad słynie z jakości, a Civic to przykład auta, którego właściciele nie chcą sprzedawać – a kupujący chętnie dopłacają. Średnia utrata wartości to około 25–30% po 3 latach. Hybrydy utrzymują cenę jeszcze lepiej.
W czasach zalewu SUV-ów Mazda CX-5 pozostaje jednym z najbardziej stabilnych finansowo modeli. Trzyma cenę dzięki dopracowanej mechanice i świetnemu wykonaniu. Spadek wartości wynosi 25–32%, co jak na SUV-a jest bardzo dobrym wynikiem.
Jeszcze kilka lat temu koreańskie auta szybko traciły na wartości. Dziś Ceed to przykład samochodu, który pokazał rynek w nowym świetle. Długa gwarancja i solidność sprawiają, że trzyletnie egzemplarze tracą około 30% – a czasem nawet mniej, jeśli mają bogatą wersję wyposażenia.
Choć wiele aut premium spada z ceny bardzo szybko, seria 3 jest wyjątkiem. To model o świetnej opinii, a popyt na młode używane auto z zachowanym serwisem jest ogromny. Normalny spadek wartości: 30–35% po 3 latach.
Jak na segment premium – rewelacyjnie.
Klasa G to fenomen rynku wtórnego. Cena nowych egzemplarzy jest wysoka, ale używane... bardzo często jeszcze wyższe. To jedno z niewielu aut, które potrafi po kilku latach kosztować tyle samo albo więcej.
W praktyce – auto niemal nie traci wartości. Dlatego często traktowane jest jako inwestycja.
RAV4 to SUV, który osiąga rekordowe ceny na rynku wtórnym. Szczególnie wersje hybrydowe. Spadek wartości to około 22–30%, a popyt tak duży, że dobrze utrzymane modele sprzedają się w kilka dni.
Octavia od lat jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w Polsce i Europie. Auto cenione za przestrzeń, niskie koszty i prostotę konstrukcji. Utrata wartości wynosi około 30–34%, co jak na samochód tej klasy zdecydowanie wyróżnia się na tle rywali.
Kilka czynników tworzy „samochód inwestycyjny”:
Toyoty i Hondy sprzedają się same – ich legendarna trwałość jest magnesem.
Jimny czy G-Class mają limitowaną dostępność.
Im tańsze utrzymanie, tym wyższa wartość na rynku wtórnym.
Octavia, Corolla czy Yaris trafiają „do wszystkich” – to sprawia, że są łatwe do odsprzedaży.
Jeśli zależy Ci na zakupie samochodu, który nie spali Twoich pieniędzy szybciej niż zbiornik paliwa, powyższa dziesiątka to najbezpieczniejsze propozycje.
Nie oznacza to, że każde inne auto będzie złym wyborem, ale to właśnie te modele osiągają najlepsze wyniki w statystykach utraty wartości.
111SHOP.PL
Nasz sklep internetowy to przede wszystkim zamiłowanie do motoryzacji, wysoka jakość oferowanych produktów oraz szybka i darmowa dostawa od 49 zł!
© 2025 111COFFEE.PL